اشنایی یا الکتروموتورها

الکترو موتور انواع دینام

الکترو موتور انواع دینام

الکترو موتور انواع دینام

الکترو موتور انواع دینام در زندگی امروزی نسان ها بسیار پر کاربرد است و برای هر نوع وسیله حرکتی به طور کلی از الکتروموتور یا موتور الکتریکی و یا دینام استفاده می شود. الکتروموتور یا موتور الکتریکی درحالت کلی شامل سه دسته معمولی، ضد انفجار و کولری‌شده و از نظر برقی نیز شامل تک فاز و سه فاز می شود. از این وسیله جهت حرکت دادن تجهیزات استفاده‌می شود. این موتور ها خود به دسته های مختلفی هم چون موتور DC، موتور های الکتریکی AC و موتور های الکتریکی خاص تقسیم می شوند.

تعریف الکترو موتور یا موتور الکتریکی

به ماشینی گفته می شود که باعث تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می شود. در این وسیله هنگامی که هادی دارای جریان الکتریسیته و تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می گیرد به هادی نیرویی وارد می شود. موتور های الکتریکی معمولا دوار هستند، اما در مدل های خطی نیز یافت می شوند. موتور های الکتریکی دوار دارای دو قسمت متحرک و محرک هستند. بخش متحرک را موتور و بخش ثابت را استاتور می گویند که درون موتور واقع شده‌است. در این موتور ها بخش روتور  به دلیل گشتاوری که توسط نیروی میدان مناطیسی استاتور شکل گرفته است به دور محور خود گردش می کند. منبع تغذیه هر موتور الکتریکی با توجه به ساختار درونی آن و به وسیله جریان مستقیم DC و AC تامین می شود.

معیار تعیین کردن الکترو موتور انواع دینام

برای انتخاب هر الکترو موتور باید به نوع تک فاز و یا سه فاز بودن ولتاژ برق آن توجه شود. در انتخاب آن ها باید به مواردی هم چون توان، دور و نحوه نصب دقت شود. جهت تعیین نمون توان الکترو موتور، گشتاور خروجی آن مهم است. توان هر الکترو موتور بر حسب کیلو وات و گشتاور بر حسب نیوتن متر تعیین می شود. دور الکتروموتور بر حسب دور نهایی دستگاه متحرک است  که دارای اندازه هایی حدود 900، 1400 و 2900 دور است. امکان نصب الکترو موتور ها بر روی پایه وجود دارد و در صورتی که مستقیما بر گیر بکس کوپل شوند، باید در بخش خروجی آن ها فلنجی قرار بگیرد. تعیین اندازه فلنج بر حسب نیاز مشتری صورت می گیرد. به طور معمول پوسته این وسیله از جنس چدن و یا آلومینیوم است.

خرید الکترو موتور انواع دینام

در هنگام خرید الکتروموتور باید به نکات زیر دقت کنید:

  • ولتاژ کاری: باید به این موضوع توجه زیادی شود در غیر این صورت موجب صدمه‌زدن به تجهیزات‌شده و دیگر نمی توان بار را به درستی حرکت داد، در واقع موجب کاهش راندمان و عدم کنترل صحیح حرکت آن می شود.
  • توان: یکی از موضوعات بسیار مهم در هنگام خرید و یا فروش الکتروموتور است و تمام موارد از جمله توان دینام، ولتاژ، جریان، نوع و گشتاور آن را شامل می شود. تعیین توان بر حسب کیلو وات و یا اسب بخار صورت می گیرد.
  • دور خروجی: به تعداد چرخش شفت موتور الکتریکی در یک دقیقه گفته‌می شود که حدود 750 دور در دقیقه است. به طور معمول همراه با گیربکس به کاربرده می شود و خروجی وابسته به پل های دینام است.

نکات خرید الکترو موتور انواع دینام

  • فریم سایز: فریم سایز حدود 56 تا 400 است و به ارتفاع مرکز شفت موتور تا سطح پایه آن به زیر پیچ گفته‌می شود. با توجه به توان موتور فریم سایز تعیین می شود و هر چه این توان افزایش یابد اندازه موتور و سایز فریم آن نیز بزرگتر می شود.
  • پایه و فلنج: برای هر برندی از الکتروموتور از همان برند فلنج باید استفاده شود. اگر فلنج از اندازه معمول خود کوچکتر باشد به آن نیم فلنج گفته‌می شود و برای مکان های کوچکتر مناسب است.
  • قطر شفت خروجی: اگر بخواهید گیربکس انتخاب کنید، نیاز است که قطر شفت خروجی را بدانید که برای سایز فریم 63 حدود 11 میلی متر، سایز فریم 71 حدود 14 میلی متر و سایز فریم 80 حدود 19 میلی متر است.
  • گشتاور: میزان گشتاور به توان موتور بستگی دارد و با افزایش و یا کاهش آن تغییر می کند. اگر دور موتور افزایش یابد، ولی گشتاور کم باشد استفاده از گیربکس الزامی می شود. اگر نیاز باشد که راندمان موتور بالا برود و در عین حال دچار مشکلی نشود باید از اینورتور های کنترل استاتر به جای کنتاکتور استفاده شود که قادرند برای دور های کم میزان گشتاور را افزایش دهند و مانع از کاهش جریان می شوند. عملکرد گشتاور کاملا وابسته‌به شدت جریان نیز می باشد.

کاربرد الکترو موتورها

همانطور که گفتیم این وسیله کاربردهای زیادی داشته و از این تجهیزات در صنایع بی شماری استفاده‌می شود. از صنایع ساختمان سازی‌گرفته تا کشاورزی، پتروشیمی، صنایع فولاد، مواد غذایی، پوشاک، سیمان و غیره می توان از الکتروموتورها استفاده‌کرد. از دیگر کاربرد های الکتروموتور ها بهره گیری از آن ها در انواع دمنده ها، دستگاه های صنعتی، فن ها، دینام، کشتی های بزرگ و کوچک، کمپرسور ها و غیره می باشد. در واقع الکتروموتورها در صنایع مختلف تحول شگرفی ایجادکرده منجر به سهولت اجرای بسیاری از امور شده‌اند.

📞 برای موتورهای الکتریکی با کیفیت بالا با بازرگانی الکو تماس بگیرید! 🏭

به دنبال موتورهای الکتریکی درجه یک برای نیازهای صنعتی یا تجاری خود هستید؟ به تجارت الکو نگاه نکنید! با طیف گسترده ای از موتورهای الکتریکی قابل اعتماد و کارآمد، ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم.

📞 امروز با ما با شماره 09921730153 تماس بگیرید تا در مورد نیازهای خود صحبت کرده و از تیم آگاه ما مشاوره تخصصی دریافت کنید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا راه حل کامل موتور متناسب با نیازهای خاص خود را پیدا کنید.

🌐 از وب سایت ما به آدرس elkosanat.com دیدن کنید تا مجموعه متنوع موتورهای الکتریکی ما را با مشخصات دقیق و اطلاعات محصول بررسی کنید. ما در تلاش هستیم تا موتورهای با بالاترین کیفیت را در اختیار شما قرار دهیم تا از عملکرد بهینه و طول عمر برنامه های شما اطمینان حاصل کنیم.

📷 ما را در اینستاگرام @elko_sanat دنبال کنید تا از آخرین روندهای صنعت، معرفی محصولات و تبلیغات هیجان انگیز مطلع شوید. به جامعه رو به رشد ما از مشتریان راضی و علاقه مندان به صنعت بپیوندید.

💬 به کانال پیام رسان ایتا ما @elko_sanat بپیوندید تا در بحث های بلادرنگ با کارشناسان ما شرکت کنید، سوال بپرسید و پاسخ های سریع دریافت کنید. ما برای بازخورد شما ارزش قائل هستیم و متعهد به ارائه خدمات استثنایی به مشتریان هستیم.

فرصت را از دست ندهید تا عملیات خود را با موتورهای الکتریکی ممتاز الکو صنعت بهبود بخشید. همین امروز با ما تماس بگیرید و تفاوت را از نزدیک تجربه کنید!

🏭 بازرگانی الکو
📞 تلفن: 09921730153
🌐 وب سایت: elkosanat.com
📷 اینستاگرام: @elko_sanat
💬 پیام رسان ایتا: @elko_sanat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + سیزده =