اشنایی یا الکتروموتورها

تفاوت الکترو موتور تک فاز و سه فاز

تفاوت الکترو موتور تک فاز و سه فاز

تفاوت الکتروموتور تک فاز و سه فاز

تفاوت الکتروموتور تک فاز و سه فاز زیاد می‌باشد. الکتروموتور‌های تک فاز از یک منبع تغذیه می‌کنند و دارای دو سیم می‌باشند. این نوع موتورها قدرت و توان محدودی دارند. الکتروموتور‌های سه فاز از منبع تغذیه‌‌ی قوی‌تری برخوردار هستند و قدرت و توان آن‌ها نامحدود است. این نوع الکتروموتورها نسبت به نوع تک فاز مزایای زیادی دارند. الکتروموتور‌های سه فاز به آسانی راه اندازی می‌شوند و راندمان کاری آن‌ها بالاتر می‌باشد. کاربرد آن‌ها نسبت به انواع دیگر در صنایع زیاد می‌باشد. در این مقاله به معرفی الکتروموتور‌های سه فاز و تک فاز و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور‌ها نوعی وسیله‌ی الکتریکی هستند که در وسایل برقی و دستگاه‌های صنعتی بکار می‌روند. آن‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. همچنین در انواع تک فاز و سه فاز در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. الکتروموتور‌های تک فاز دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند. این نوع الکتروموتورها با منبع تغذیه تک فاز کار می‌کنند و دارای دو رشته سیم متناوب و نول هستند. یکی از سیم پیچ‌ها اصلی و دیگری به‌عنوان سیم پیچ راه انداز عمل می‌کند.

استاتور در موتورهای تک فاز در فاصله‌ی ۹۰ درجه از هم قرار می‌گیرند. سیم پیچ‌ها در الکتروموتور‌های تک فاز میدان الکتریکی ایجاد می‌کنند. الکتروموتور‌های تک فاز دارای ولتاژ ۲۲۰ ولت می‌باشند. جریان‌هایی که از روی مدار‌ها عبور می‌کنند همیشه یکسان هستند. آن‌ها در اغلب موارد دارای گشتاور محدود می‌باشند. قدرت و توان این نوع الکتروموتورها محدود است، قدرت حداکثری ۱۰ اسب بخار و توان آن‌ها ۵ کیلو وات می‌باشند. موتور‌های تک فاز برای راه اندازی به خازن نیاز دارند.

الکتروموتور سه فاز

الکتروموتور‌های سه فاز نوعی ماشین الکتریکی هستند که از قدرت و توان بالایی برخوردار می‌باشند. آن‌ها توسط منبع تغذیه سه فاز کار می‌کنند. این نوع الکتروموتور‌ها دارای سه جریان متناوب هستند و در دستگاه با فرکانس یکسان هدایت می‌شوند. قدرت الکتروموتور‌های سه فاز گاهی به ۳۰۰ کیلو وات هم می‌رسد. همچنین سرعت عملکرد ۳۶۰۰ برای آن‌ها ثبت شده‌است. این نوع الکتروموتورها نیاز به کابل‌های ۴ سیمی دارند که در نهایت بتوانند دستگاه را به کار بیندازند. سه سیم فاز ۳۸۰ متناوب و یک سیم آن‌ها نول می‌باشد. فاز اول این سیم با رنگ قرمز، دوم با رنگ زرد و سومی با رنگ آبی نشان داده‌می‌شود. الکتروموتور‌های سه فاز را به دو روش مثلثی و ستاره دار راه اندازی می‌کنند. ولتاژ و جریان عبوری در سیم پیچ مثلث ۷/۱ برابر حالت ستاره‌ای می‌باشد. همچنین توان الکتروموتور در حالت مثلثی ۳ برابر توان نسبت به حالت ستاره‌ای است.

تفاوت الکترو موتور تک فاز و سه فاز

تفاوت‌های اصلی این دو وسیله

الکتروموتور‌های سه فاز با تک فاز دارای یکسری تفاوت‌هایی می‌باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- الکتروموتور‌های سه فاز لرزش کمتری نسبت به تک فاز دارند.
2- الکتروموتور‌های تک فاز در توان محدودیت دارند و حداکثر توان آن‌ها تا ۵ اسب بخار می‌باشد. توان الکتروموتور سه فاز نامحدود است و با هر توانی کار می‌کند.
3- قدرت و راندمان الکتروموتور سه فاز بالاتر از تک فاز است.
4- الکتروموتور‌های سه فاز به آسانی راه اندازی می‌شوند. در واقع خود راه انداز هستند. موتور‌های القایی تک فاز خود راه انداز نمی‌باشند.
5- الکتروموتور سه فاز توان ثابتی دارد در حالی که تک فاز با زمان تغییر می‌کند.
6- در الکتروموتور سه فاز با تغییر فاز در استاتور چرخش موتور سه فاز تغییر می‌کند در حالی که در تک فاز نمی‌توان آن را تغییر داد.
7- موتور‌های تک فاز در ساخت و ساز ساده هستند و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر می‌باشند.

 

📞 برای موتورهای الکتریکی با کیفیت بالا با بازرگانی الکو تماس بگیرید! 🏭

به دنبال موتورهای الکتریکی درجه یک برای نیازهای صنعتی یا تجاری خود هستید؟ به تجارت الکو نگاه نکنید! با طیف گسترده ای از موتورهای الکتریکی قابل اعتماد و کارآمد، ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم.

📞 امروز با ما با شماره 09921730153 تماس بگیرید تا در مورد نیازهای خود صحبت کرده و از تیم آگاه ما مشاوره تخصصی دریافت کنید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا راه حل کامل موتور متناسب با نیازهای خاص خود را پیدا کنید.

🌐 از وب سایت ما به آدرس elkosanat.com دیدن کنید تا مجموعه متنوع موتورهای الکتریکی ما را با مشخصات دقیق و اطلاعات محصول بررسی کنید. ما در تلاش هستیم تا موتورهای با بالاترین کیفیت را در اختیار شما قرار دهیم تا از عملکرد بهینه و طول عمر برنامه های شما اطمینان حاصل کنیم.

📷 ما را در اینستاگرام @elko_sanat دنبال کنید تا از آخرین روندهای صنعت، معرفی محصولات و تبلیغات هیجان انگیز مطلع شوید. به جامعه رو به رشد ما از مشتریان راضی و علاقه مندان به صنعت بپیوندید.

💬 به کانال پیام رسان ایتا ما @elko_sanat بپیوندید تا در بحث های بلادرنگ با کارشناسان ما شرکت کنید، سوال بپرسید و پاسخ های سریع دریافت کنید. ما برای بازخورد شما ارزش قائل هستیم و متعهد به ارائه خدمات استثنایی به مشتریان هستیم.

فرصت را از دست ندهید تا عملیات خود را با موتورهای الکتریکی ممتاز الکو صنعت بهبود بخشید. همین امروز با ما تماس بگیرید و تفاوت را از نزدیک تجربه کنید!

🏭 بازرگانی الکو
📞 تلفن: 09921730153
🌐 وب سایت: elkosanat.com
📷 اینستاگرام: @elko_sanat
💬 پیام رسان ایتا: @elko_sanat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =