اشنایی یا الکتروموتورها

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور-چیست؟

الکتروموتور چیست؟ این سوال ممکن است ذهن اغلب شما مخاطبین عزیز را به خود درگیر کند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که الکتروموتور وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارد. از این رو، کاربرد اساسی در وسایل و تجهیزات مختلف دارد و در واقع در گروه مهمترین قطعات به شمار می رود. از الکتروموتور در انواع لوازم خانگی، ماشین آلات، تجهیزات شهری، تجهیزات صنعتی و… استفاده می شود. همچنین این وسیله مطابق با نوع کاربرد و برندی که دارد، از توان خروجی، تکنولوژی ساخت و ابعاد متعددی برخوردار می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات کاملتری در زمینه الکتروموتور کسب نمایید.

آشنایی با الکتروموتور

الکتروموتور نوعی ماشین است که تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را انجام می دهد. در تعریف ساده این وسیله باید گفت که تولیدکننده نیروی محرک تمام پمپ ها الکتروموتور می باشد و کاملا بر خلاف ژنراتور عمل می کند. این وسیله در محیط های صنعتی و مسکونی به کار گرفته می شود و نیازهای خاص افراد، تاثیر بسیاری در انتخاب و خرید آن دارد. زیرا الکتروموتور در انواع مختلفی تولید و ساخته می شود که هر یک، ویژگی و کارایی های منحصر به فرد خود را دارند. پس میتوان وظیفه اصلی الکتروموتور را تبدیل الکتریسیته به حرکت مکانیکی عنوان نمود. همچنین الکتروموتور دارای رسانای جریان الکتریسیته در میدان مغناطیسی می باشد که نیرو را از میدان مغناطیسی به حامل جریان الکتریکی وارد می کند.

بخش های مختلف الکتروموتور

الکتروموتور از بخش های مختلفی تشکیل می یابد. از جمله:

  • جاروبک ها: این بخش محور چرخان محسوب می شود که وظیفه هدایت جریان بین سیم های ثابت و قطعات متحرک را انجام می دهد.
  • سیم پیچ آرمیچر: کمک بسیار موثری به کارکرد موتور می کند.
  • هسته آرمیچر: این بخش نیز با نگه داشتن سیم پیچ آرمیچر در جای خود، پشتیبانی مکانیکی را انجام می دهد.
  • روتور: بخش چرخشی الکتروموتور است که حرکت مکانیکی به شفت و قسمت متصل به آن را می رساند.
  • استاتور: این بخش نیز بدنه الکتروموتور می باشد که متشکل از بخش هایی مانند آهنربا و سیم پیچ دائمی است. به وسیله لمینت های تولید شده از فلز نازک هسته استاتور میتوان تلفات انرژی را به حداقل رساند.

انواع الکتروموتور

الکتروموتور در انواع مختلفی تولید می شود. در ادامه به بیان چند نمونه از این وسیله اشاره میکنیم:

  • الکتروموتور جریان مستقیم یا DC: این نوع الکتروموتور، آرمیچری از آهنربای الکتریکی دارد. الکتروموتور DC سری، الکتروموتور DC شنت، الکتروموتور DC مرکب و…از تقسیم بندی های این نوع الکتروموتور است.
  • الکتروموتور جریان متناوب یا AC: یکی از رایج ترین الکتروموتورهای به کار رفته در مصارف خانگی و صنعتی، این نوع الکتروموتور است. طراحی ساده، قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین از جمله مهمترین مزایای الکتروموتور جریان متناوب می باشند‌. الکتروموتور آسنکرون و سنکرون از انواع الکتروموتور AC هستند.
  • الکتروموتور القایی تک فاز
  • الکتروموتور القایی سه فاز

کاربرد الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور دارای کاربردهای بسیار گسترده ای می باشد. این وسیله در دمنده ها، فن ها، پمپ ها، ابزارآلات، توربین ها، کشتی ها، انتقال دهنده ها، کمپرسورها، ابزارهای برقی دینام و… به کار می رود. در واقع الکتروموتور یکی از تجهیزات ضروری در صنایع مختلف می باشد و از آن در تجهیزات تهویه و خنک کننده، وسایل نقلیه موتوری و لوازم خانگی استفاده می شود. علاوه بر موارد مذکور، از دیگر کاربردهای الکتروموتور میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مته ها
  • پمپ آب
  • ماشین لباسشویی
  • تجهیزات صنعتی
  • هارد دیسک

مشخصه های مهم در انتخاب الکتروموتور چیست؟

فاکتورهای انتخابی بسیاری برای الکتروموتور وجود دارد. بنابراین برای انتخاب الکتروموتور مناسب، بایستی به یکسری مشخصه ها توجه نمود:

  • توان نامی الکتروموتور: توان نامی با کیلو وات یا اسب بخار، مشخص می شود و یکی از مهمترین آیتم ها در انتخاب الکتروموتور است.
  • سرعت نامی الکتروموتور: سرعت دور نامی به تعداد چرخش روتور در یک دقیقه گفته می شود. بر خلاف تعداد قطب موتور، رابطه مستقیمی بین دور نامی موتور و فرکانس برق ورودی وجود دارد.
  • تعداد قطب الکتروموتور: تعداد قطب الکتروموتور با نام تعداد پل نیز معرفی می شود. در واقع تعداد قطب، ضریبی از عدد ۲ بوده و تعداد کلاف در هر یک از دسته های سیم پیچی استاتور را نشان می دهد.

قیمت الکتروموتور

الکتروموتور دارای قیمت های مختلفی می باشد و فاکتورهای بسیاری تعیین کننده آن هستند. به طور مثال، شرکت سازنده و کشور تولید کننده الکتروموتور یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این وسیله می باشند. مثلا الکتروموتورهای ایتالیایی در مقایسه با الکتروموتورهای چینی، قیمت بالاتری دارند. جنس پوسته الکتروموتور از فاکتورهای مهم دیگر در قیمت آن می باشند. به همین دلیل انواع چدنی این وسیله با قیمت بیشتری از نمونه های آلومینیومی به فروش می رسند. از دیگر موارد موثر شامل تعداد قطب یا پل دینام می شود. پس در هر یک از مراکز فروش مربوط به الکتروموتور، این وسیله با قیمت های مختلفی عرضه می شود. فاکتورهای مذکور نیز نقشی اساسی در قیمت خرید و فروش الکتروموتور دارند.

اگر دوست دارید در مورد الکتروموتور های گردینگ هم بدانید کلیک کنید

ادرس کانال ایتا الکو صنعت:@elko-sanat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 8 =